jewellery / autorský šperk

Odkaz holocaustu, 2005 / autorská kolekce šperků
Autorská kolekce šperků „Odkaz holocaustu“ vznikla jako pocta lidem, odvlečených nacisty do koncentračních táborů za druhé světové války.

Geneze této kolekce se pojí s oděvní kolekcí návrháře Pavla Jevuly „Paměť 05“ a stala se její součástí, ovšem je nosná zcela samostatně. 
 
Na šperk je v tomto případě nahlíženo v intencích autorského šperku - objektu, kdy je šperk oproštěn od své původní funkce a stává se samostatným uměleckým dílem, v tomto případě volným artefaktem reflektující holocaust.

Tragická dějinná událost a její odkaz jsou zachyceny v podobě autorského šperku, v samostatných objektech tvořící ucelenou kolekci, přičemž měřítko šperku zohledňuje lidské tělo. Ozdobná funkce šperku je však potlačena. Jediné, co tuto kolekci spojuje s původním významem šperku, jsou pouze místa určení na lidském těle (prsten, náramek, obruč ad.).
 
Poměrně nelehký úkol, komplikovaný námět se stal pro mne velkou výzvou. V mnoha vrstvách se přede mnou otevírala mnohovýznamovost tohoto námětu. Musela jsem vybalancovat z četných a poměrně složitých asociací, které jsou s tématem spojována. Pracovala jsem se silným citovým zaujetím, s pokorou a úctou k lidskému životu, k jeho křehkosti, pomíjivosti a s vědomím utrpení a smrti v celé jeho šíři. 
 
Především jsem chtěla vzdát hold lidem, kteří přežili holocaust, i všem těm, kterým se stal osudným. Ti přeživší museli pootevřít hluboko odsunuté, nepředstavitelně bolestné a uzamčené skříňky paměti, než o tom všem mohli promluvit. 
 
Vědomí brutality druhé světové války, všechno to vědomí utrpení nevinných lidí mě postupně vedlo k celé řadě „prostorových kreseb“, jejichž podoba zůstala v podobě materiálových skic. Hledala jsem syntézu četných asociací, reálií i symboliky pro formální znázornění. 
 
Z materiálu jsem zvolila surovou ocel upravenou žíháním nebo pískováním. Povrchy jsou tepané a opatřené hrubým brusem, spoje jsou provedeny technikou nýtování. Konstrukční spoje jsou současně přiznanou záležitostí a výtvarným záměrem. Na finální povrchy je nanesena slabá mastná vrstva, aby se předšlo oxidaci ocele, přesto 
v místech přímého dotyku je oxidace - rez výtvarným záměrem.   
 
Tvarosloví šperků původně vychází především z ostnatého drátu a ze symbolu Davidovy hvězdy. Dále jsem do tvarů vkládala asociace slov, obrazů, symbolů a myšlenek, geometrii pro čisté tvarové sdělení (trojúhelník, čtverec, kruh), symboliku trnů, trnové koruny, křížení, čtyřramennou a tříramennou svastiku, rotaci a jiné. Při přímém kontaktu se šperkem, máte pocit, že mohou poranit, bodnout a zanechat trvalé znamení na lidském těle, otisk, stopu atp. Kontrast mezi tušenou měkkostí lidského těla a tvrdostí surové oceli je nosným prvkem kolekce. Destruktivně pojednaný povrch šperků dává tušit chlad, drsnost, bolest. Způsob, jakým obepínají části lidského těla, odkazuje k nesvobodě, k izolaci. Objekty nesou v sobě silné poselství, které vyvstalo z popela, 
z bolestných a zraňujících prožitků. Tyto šperky se stávají znamením a odkazem, stejně jako těla a duše lidí, kteří přežili holocaust, jsou navždy poznamenána.
 
Finální podobou celé kolekce dotváří specifická instalace. Objekty jsou nainstalovány v prostoru, v řadě za sebou jsou zavěšeny v různých výškových úrovních. Stávají se nositelnými tvary v prostoru, kde lidské bytosti jsou pouze tušené. Divák tak může být přímo konfrontován s jednotlivými šperky – objekty, a to dotekem a s umístěním na své vlastní tělo. Je mu ponechána možnost volby jakým způsobem bude celou kolekci vnímat a nakolik sám sobě dovolí se „ztotožnit“ s odkazem, který je do těchto artefaktů vetknut. 
 
Oděvní kolekce "Paměť 05“, doplněná šperky „Odkaz holocaustu“ získala titul Top Styl Designer na Mezinárodním veletrhu Styl a Kabo v Brně v roce 2005.
v místech přímého dotyku je oxidace - rez výtvarným záměrem.   Odkaz holocaustu, 2005
/autorská kolekce šperků
/Jitka Petřeková 
 
 
 
Autorská kolekce šperků „Odkaz holocaustu“ vznikla jako pocta lidem, odvlečených nacisty do koncentračních táborů za druhé světové války.
 
Geneze této kolekce se pojí s oděvní kolekcí návrháře Pavla Jevuly „Paměť 05“ a stala se její součástí, ovšem je nosná zcela samostatně. 
 
Na šperk je v tomto případě nahlíženo v intencích moderního šperku - objektu, který je nositelem mnohých významů, námětů až konceptuálních tendencí, kdy je šperk oproštěn od své původní funkce a stává se samostatným uměleckým dílem. 
 
Cílem bylo reflektovat holocaust do podoby šperku, samostatného objektu, který zohledňuje lidské tělo, nikoliv však z hlediska běžně nositelného šperku. Ozdobná funkce šperku je v tomto případě naprosto potlačena. Jediné, co tuto kolekci spojuje s původním významem šperku, jsou pouze místa určení na lidském těle (prsten, náramek, obruč ad.). 
 
Poměrně nelehký úkol, komplikovaný námět se stal pro mne velkou výzvou. V mnoha vrstvách se přede mnou otevírala mnohovýznamovost tohoto námětu. Musela jsem vybalancovat z četných a poměrně složitých asociací, které jsou s tématem spojována. Pracovala jsem se silným citovým zaujetím, s pokorou a úctou k lidskému životu, k jeho křehkosti, pomíjivosti a s vědomím utrpení a smrti v celé jeho šíři. 
 
Především jsem chtěla vzdát hold lidem, kteří přežili holocaust, i všem těm, kterým se stal osudným. Ti přeživší museli pootevřít hluboko odsunuté, nepředstavitelně bolestné a uzamčené skříňky paměti, než o tom všem mohli promluvit. 
 
Vědomí brutality druhé světové války, všechno to vědomí utrpení nevinných lidí mě postupně vedlo k celé řadě „prostorových kreseb“, jejichž podoba zůstala v podobě materiálových skic. Hledala jsem syntézu četných asociací, reálií i symboliky pro formální znázornění. 
 
Z materiálu jsem zvolila surovou ocel upravenou žíháním nebo pískováním. Povrchy jsou tepané a opatřené hrubým brusem, spoje jsou provedeny technikou nýtování. Konstrukční spoje jsou současně přiznanou záležitostí a výtvarným záměrem. Na finální povrchy je nanesena slabá mastná vrstva, aby se předšlo oxidaci ocele, přesto 
v místech přímého dotyku je oxidace - rez výtvarným záměrem.   Odkaz holocaustu, 2005
/autorská kolekce šperků
/Jitka Petřeková 
 
 
 
Autorská kolekce šperků „Odkaz holocaustu“ vznikla jako pocta lidem, odvlečených nacisty do koncentračních táborů za druhé světové války.
 
Geneze této kolekce se pojí s oděvní kolekcí návrháře Pavla Jevuly „Paměť 05“ a stala se její součástí, ovšem je nosná zcela samostatně. 
 
Na šperk je v tomto případě nahlíženo v intencích moderního šperku - objektu, který je nositelem mnohých významů, námětů až konceptuálních tendencí, kdy je šperk oproštěn od své původní funkce a stává se samostatným uměleckým dílem. 
 
Cílem bylo reflektovat holocaust do podoby šperku, samostatného objektu, který zohledňuje lidské tělo, nikoliv však z hlediska běžně nositelného šperku. Ozdobná funkce šperku je v tomto případě naprosto potlačena. Jediné, co tuto kolekci spojuje s původním významem šperku, jsou pouze místa určení na lidském těle (prsten, náramek, obruč ad.). 
 
Poměrně nelehký úkol, komplikovaný námět se stal pro mne velkou výzvou. V mnoha vrstvách se přede mnou otevírala mnohovýznamovost tohoto námětu. Musela jsem vybalancovat z četných a poměrně složitých asociací, které jsou s tématem spojována. Pracovala jsem se silným citovým zaujetím, s pokorou a úctou k lidskému životu, k jeho křehkosti, pomíjivosti a s vědomím utrpení a smrti v celé jeho šíři. 
 
Především jsem chtěla vzdát hold lidem, kteří přežili holocaust, i všem těm, kterým se stal osudným. Ti přeživší museli pootevřít hluboko odsunuté, nepředstavitelně bolestné a uzamčené skříňky paměti, než o tom všem mohli promluvit. 
 
Vědomí brutality druhé světové války, všechno to vědomí utrpení nevinných lidí mě postupně vedlo k celé řadě „prostorových kreseb“, jejichž podoba zůstala v podobě materiálových skic. Hledala jsem syntézu četných asociací, reálií i symboliky pro formální znázornění. 
 
Z materiálu jsem zvolila surovou ocel upravenou žíháním nebo pískováním. Povrchy jsou tepané a opatřené hrubým brusem, spoje jsou provedeny technikou nýtování. Konstrukční spoje jsou současně přiznanou záležitostí a výtvarným záměrem. Na finální povrchy je nanesena slabá mastná vrstva, aby se předšlo oxidaci ocele, přesto 
v místech přímého dotyku je oxidace - rez výtvarným záměrem.   Odkaz holocaustu, 2005
/autorská kolekce šperků
/Jitka Petřeková 
 
 
 
Autorská kolekce šperků „Odkaz holocaustu“ vznikla jako pocta lidem, odvlečených nacisty do koncentračních táborů za druhé světové války.
 
Geneze této kolekce se pojí s oděvní kolekcí návrháře Pavla Jevuly „Paměť 05“ a stala se její součástí, ovšem je nosná zcela samostatně. 
 
Na šperk je v tomto případě nahlíženo v intencích moderního šperku - objektu, který je nositelem mnohých významů, námětů až konceptuálních tendencí, kdy je šperk oproštěn od své původní funkce a stává se samostatným uměleckým dílem. 
 
Cílem bylo reflektovat holocaust do podoby šperku, samostatného objektu, který zohledňuje lidské tělo, nikoliv však z hlediska běžně nositelného šperku. Ozdobná funkce šperku je v tomto případě naprosto potlačena. Jediné, co tuto kolekci spojuje s původním významem šperku, jsou pouze místa určení na lidském těle (prsten, náramek, obruč ad.). 
 
Poměrně nelehký úkol, komplikovaný námět se stal pro mne velkou výzvou. V mnoha vrstvách se přede mnou otevírala mnohovýznamovost tohoto námětu. Musela jsem vybalancovat z četných a poměrně složitých asociací, které jsou s tématem spojována. Pracovala jsem se silným citovým zaujetím, s pokorou a úctou k lidskému životu, k jeho křehkosti, pomíjivosti a s vědomím utrpení a smrti v celé jeho šíři. 
 
Především jsem chtěla vzdát hold lidem, kteří přežili holocaust, i všem těm, kterým se stal osudným. Ti přeživší museli pootevřít hluboko odsunuté, nepředstavitelně bolestné a uzamčené skříňky paměti, než o tom všem mohli promluvit. 
 
Vědomí brutality druhé světové války, všechno to vědomí utrpení nevinných lidí mě postupně vedlo k celé řadě „prostorových kreseb“, jejichž podoba zůstala v podobě materiálových skic. Hledala jsem syntézu četných asociací, reálií i symboliky pro formální znázornění. 
 
Z materiálu jsem zvolila surovou ocel upravenou žíháním nebo pískováním. Povrchy jsou tepané a opatřené hrubým brusem, spoje jsou provedeny technikou nýtování. Konstrukční spoje jsou současně přiznanou záležitostí a výtvarným záměrem. Na finální povrchy je nanesena slabá mastná vrstva, aby se předšlo oxidaci ocele, přesto 
v místech přímého dotyku je oxidace - rez výtvarným záměrem.   

jewellery

paintings

design etc.